Orang tua tidak begitu buruk ubat-ubatan anti-TB

Rusuhan itu bermula lewat petang Ahad, di belakang rumah John McCullough. McCullough berada di permulaannya, dan dia berada di penghujungnya.

Ahad adalah tiga jam panjang pada Centaurus II, seperti semua hari-hari lain dalam seminggu, sudah tentu; dan pada musim panas, di latitud Port Knakvik, petang-petang adalah sangat panjang. John McCullough bahawa hari Ahad telah selesai menggantungkan tingkap di rumah log yang dia sedang bangun, dan sekarang dia sedang bersantai di belakang sambil membawa sebotol wiski tempatan. Wiski itu disuling dari akar kanji asli, dan mempunyai rasa yang luar biasa, tetapi ia adalah alkohol, dan ada yang digunakan untuk itu.

Di dapur, isteri McCullough telah mendapatkan makan malam Ahad di dapur induktor yang baru, masih mengagumi kemudahannya di ladang yang mereka masak dengan kayu. Kedua-dua kanak-kanak itu bermain di dalam dan keluar dari rumah. Jiran-jirannya, Henry Watts dari seberang jalan, dan Pete Tallant dari sebelah, telah membantu dia dengan tingkap, dan kini mereka membantunya dengan botol itu. Mereka membincangkan soalan asli. Dengan cara ini, ini adalah permulaan rusuhan.

“Bukannya saya mendapat apa-apa terhadap mereka, di tempat mereka,” kata Henry Watts. “Tempat mereka tidak ada di bumi Earthman, itu sahaja, mereka terus berkerumun, perkara pertama yang anda ketahui akan ada lebih banyak penduduk asli daripada yang ada Bumi, maka anda hanya berjaga-jaga. cara, anda membiarkan mereka mendapat tangan atas sekali, tandakan perkataan saya, ia tidak akan selamat untuk seorang wanita berjalan di jalan. ”

“Ya, saya rasa begitu,” kata McCullough. Dia benar-benar tidak berminat. Penduduknya berasal dari flat dari Knakvik, sebuah negara yang telah lama tinggal di mana penjajah pertama telah dibawa dua generasi sebelum ini untuk membentuk nukleus komuniti pertanian. Dia tidak pernah melihat lebih daripada separuh sedozen Centaurans asli sehingga dia turun ke Knakvik untuk bekerja di ruang angkasa kerajaan kolonial persekutuan yang baru sedang membina, dan itu bukan sifatnya untuk bimbang tentang masalah yang tidak membimbangkannya. Kebanyakannya, dia suka mengingati perniagaannya sendiri, ia adalah ciri McCullough bahawa kawannya datang untuk melawatnya di rumahnya, dia tidak pergi melawat mereka.

“Apa yang patut dilakukan oleh kerajaan,” kata Watts, “ia sepatutnya mengambil keseluruhan kumpulan dan membulatkannya dan meletakkannya di tempat simpanan di mana-mana. , jadi mengapa cuba? ”

“Kacang,” kata Pete Tallant. Di mana Watts adalah pelombong redek dan pekerja pembinaan; dan McCullough seorang petani memungut sedikit wang mudah untuk pekerjaan sementara; Tallant adalah seorang intelektual, seorang ahli Earthman muda yang bergelora yang gelap berjalan-jalan untuk melihat bagaimana koloni jauh di bumi kelihatan. Watts yapping jengkel dia, tetapi tidak ada gunanya berhujah terhadap keyakinan yang tidak semestinya, dia tahu. Dia menoleh ke belakang di gunung-ganang di seberang sungai, naik bersih dan salji di atas ceruk-ceruk dan tumpukan sampah pekerja-pekerja sementara yang telah melimpahi kota itu ke kem di flat-flat di sepanjang sungai; berfikir:

Hanya seratus tahun yang lalu planet ini mula-mula ditemui oleh lelaki. Kurang dari enam puluh tahun yang lalu, penjajah pertama dibawa ke sini. Mereka datang ke sebuah planet baru, hampir seperti telanjang seperti hari mereka dilahirkan – dua ratus paun per kolonis, termasuk berat mereka sendiri-dengan tangan yang bebas untuk membina dunia baru seperti yang mereka sukai. Dan sudah lama pola yang sama, kebencian dan kesangsian dan iri hati, ketamakan dan penindasan. Berapa ramai lelaki di Centaurus II? Mungkin seratus ribu. Berapa banyak Centauran asli? Mungkin lima juta, di planet yang lebih besar daripada Bumi. Tetapi tidak cukup ruang untuk kedua-

“Anda fikir saya berprasangka,” kata Watts dengan ketara, keperluan pihak perbatasan untuk membenarkan pendapatnya sebelum menaikkan kosmopolit dalam suaranya. “Baiklah, saya tidak tahu, saya hanya tahu mereka yang buggers, itu sahaja. Anda greenhorns keluar dari Bumi, anda fikir anda mendapat jawapan kepada segala-galanya, hanya kerana kami tidak mempunyai persekolahan yang anda dapat, kami Sekumpulan orang bodoh Tidak betul, John? ”

“Ya, saya rasa,” McCullough berkata dengan tidak sengaja. Perkara seterusnya yang perlu dilakukan, dia fikir, sekarang bahawa mereka mempunyai kuasa induktor dari stesen pusat, adalah untuk mendapatkan air di rumah. Gelembung plastik dan khemah-khemah dan hantaman dan mengangkut air dari pam cukup baik untuk lelaki dan lelaki tunggal, tetapi seorang lelaki keluarga juga boleh membina rumah yang baik ketika dia mengenainya. Selalunya akan ada nilai sewa di sebuah rumah yang baik di sini, terutamanya dengan ruang angkasa baru dan kerajaan yang bergerak di sini; dan kemudian, apabila anak-anak terpaksa pergi ke sekolah menengah, ia akan menjadi berguna. Pada suatu hari juga, dia akan bersara, memindahkan ladang ke Jimmy, dia dan Mary akan memerlukan tempat untuk hidup kemudian.

“Orang tua tidak begitu buruk,” kata Watts. “Mereka tahu tempat mereka, dan mereka ingat apa yang berlaku di Artillery Bluff. Tetapi beberapa dolar muda ini, terutamanya jenis pintar-pintar kerajaan telah menghantar ke sekolah-” Dia menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Kacang,” tegas Tallant. “Mari kita bercakap tentang sesuatu yang kita semua boleh menjadi bodoh, huh? Wanita atau besbol atau sesuatu.”

Watts memerah. ” Saya tahu apa yang saya bicarakan sekarang, dan saya tidak mengeluarkannya daripada buku, sama ada saya telah hidup dengan buggers. Anda greenhorns membaca semua perkara ini dalam majalah mentega tinggi kembali di Bumi tentang Centaurans yang mulia, dan anda fikir kami adalah sekumpulan jerks kerana kami tidak melampaui semua itu juga, Centaurans mulia! Yesus! Kotor, menyelinap bukan manusia, itu sahaja. ” Dia mengangkat botol itu dan minum dengan mendalam, menyengetkan kepalanya dan membiarkan matanya berjalan. “Ada,” katanya tiba-tiba. “Ada Centaurans mulia anda, lihat ’em!”

Sekumpulan orang pribumi datang ke lorong-lorong Port Knakvik, penduduk pribumi tidak berjalan di jalan-jalan bersama-sama dengan mata yang suram. Mereka adalah orang kulit berkulit kecil, kira-kira humanoid, viviparous tetapi bukan mamalia. Terdapat lima lelaki diikuti setengah dozen langkah di belakang oleh seorang wanita yang membawa bayi ke pinggulnya.

“Anda lihat kish di sana dengan fotin dia ?” Watts bertanya. “Lemme memperlihatkan sesuatu kepada anda, anda mungkin tidak percaya ini jika saya memberitahu anda, grayskins ini sama seperti haiwan, mereka tidak mendapat kesopanan sama sekali.” Dia berdiri dan melambai tangan dengan isyarat yang memanggil. “Hei, awak kish , datang ke sini,” katanya.

Centauran perempuan berhenti sebentar dengan tidak menentu, memandangnya dengan mata yang ketakutan dari wajah kecil yang tidak sempit segitiga.

“Ya, awak,” Watts menyalak. “Datang sini!”

Dia melirik lelaki di hadapannya, yang juga berhenti dan melihat Watts dari sudut mata mereka. Seseorang menggumamkan sesuatu kepadanya. Dia mula mengocok perlahan melintasi halaman ke arah Watts, melihat kakinya. Watt mengambil keluli lima dolar dari poketnya dan memegangnya ke arahnya.

“Di sini, anda kish ,” katanya, “memberi makan bayi, berikan gambar , dapatkan wang.”

Orang asli mengambil duit syiling dan kelihatan ragu-ragu pada tiga lelaki itu. ” Viptiv? ” Dia bertanya dengan suara yang tinggi.

“Betul,” kata Watts. ” Viptiv fotin. ” Dia tersenyum pada Tallant. “Lihatlah ini, anak, anda ingin melihat Centauran mulia anda melakukan sesuatu yang benar-benar membuat anda gag.”

“Oh, demi Pete,” kata Tallant. “Saya tahu orang-orang ini memberi makan kepada anak-anak mereka dengan regurgitation, jadi itu menjijikkan kepada mamalia? Jadi apa?” Dia melompat dari bungkusan itu dan mengambil lengan ibu Centauran dan memalingkannya perlahan-lahan. “Tidak ada viptiv ,” katanya. “Berlari bersama.”

Watts muka hampir ungu sekarang. “Apa yang awak fikir awak lakukan?” dia menjerit. Dia memegang lengan yang lain. ” Viptiv ,” katanya dengan mukanya. “Anda mengambil wang saya, sekarang viptiv !”

“Mari pergi wanita itu,” kata Tallant, “atau saya akan menolak muka kamu.” Dia berpaling ke arah kumpulan lelaki, yang masih berdiri menatapnya dengan bodoh. “Ayo pergi ke sini,” katanya. “Ambil wanita kamu dan keluarlah.” Salah seorang daripada mereka mula enggan di seberang halaman. Tallant menjatuhkan lengan wanita wanita itu dan melangkah melepasi Watts. “Saya memberitahu anda untuk melepaskannya,” katanya.

Watts melepaskan mukanya. “Buat saya, lelaki bijak.”

Tallant memukul Watt di muka dengan kepalanya.

Watts adalah seorang lelaki besar, dan sukar. Dia menggelengkan kepalanya, mengusap hidungnya, kelihatan tidak percaya dengan darah di tangannya, dan mengeluarkan bunyi marah. Tidak banyak pertarungan. Pukulan pertama Watts meledak Tallant, yang kedua mengetuknya, dan sebelum dia dapat bangkit Watts melangkah masuk dan menendangnya di kepala.

Wanita Centauran masih berdiri di mana lelaki itu telah meninggalkannya, bermata luas dengan kekeliruan. Dia berlari dengan canggung ke Watts, melangkah di antara dia dan badan suaminya Tallant, dan menolak sekeping lima dolar ke arahnya, menggelitik dengan penuh semangat dalam lidahnya sendiri. Watt memintal wang dari jarinya dan mendorongnya kasar ke atas Tallant. “Di sana, kamu suka kekasih orang asli,” dia menjerit, “dapatkan bau yang baik sekali, lihat bagaimana anda menyukainya.”

Dia masih membawa bayi itu, dia cuba untuk melindunginya ketika dia jatuh, tetapi tubuhnya terbelit dan dia jatuh terlalu kuat. Bayi itu menjerit, bunyi nyaring yang nyaring. Laki-laki yang telah memulakannya untuk mendapatkannya menarik pisau tajam panjang dari suatu tempat di bawah kainnya dan memecah masuk, matlamatnya dengan niat pada Watt.

McCullough telah mula turun dari beranda apabila Watts meletakkan boot pada Tallant. Dia mengubah niatnya dan berlari di belakang orang asli, dan memukulnya dengan kuat dengan kepalan tangannya di bahagian belakang leher. Orang asli itu berleluasa dan pisaunya terbang dari tangannya.

Orang ramai berpaling untuk melihat dan keluar dari khemah dan tempat perlindungan di sekitar sekarang.

“Kenapa, orang kotor itu,” kata Watts, “dia cuba pisau saya!”

Dia melangkah ke Centauran dan menendangnya dengan kejam beberapa kali. Empat lelaki lain telah menonton mouthed terbuka. Mereka bertukar tiba-tiba dan mula kembali ke lorong seperti yang mereka telah datang, tetapi ada simpul kecil lelaki di sana, memerhatikan mereka. Orang asli berhenti sebentar. Seorang pecah dan berlari ke arah jalan, di antara rumah McCullough dan khemah Tallant, dan yang lain diikuti.

Sebahagian besar Earthmen tidak tahu apa yang berlaku. Orang-orang yang lebih dekat dapat melihat beberapa orang pribumi dan seorang lelaki yang berbaring di atas tanah, seorang lelaki lain dengan muka berdarah menjerit sesuatu tentang menyulam, dan empat orang pribumi berlari.

“Keluarlah!” seseorang dipanggil. “Mereka akan tersesat di jalan!”

Itulah bagaimana rusuhan di Pelabuhan Knakvik bermula.

Ubat-ubatan anti-TB, rifampicin dibahagikan, Hebei